Kex till ostbricka utan gluten,mjölk och ägg


Gjort två olika kex till ostbricka. Ett sött och ett salt.
Blanda:
2dl glutenfritt havremjöl
1/2 dl Hirsmjöl
1msk pofiber
1msk krossat psyllium eller fiberhusk
1msk potatismjöl
2msk rårörssocker
1krm salt (Himalaya)
1 1/2tsk bakpulver
1/2dl olivolja
1dl vätska (jag kör glutenfri havremjölk men funkar lika bra med rismjölk)
Rör ordentligt och låt stå 1 timme och svälla i kylskåpet.
Ta fram och blanda igen.
Lägg på ett bakplåtspapper och kavla ut till 2-3mm. Stansa ut med glas eller kakmått och lägg kakorna på en bakplåtsklädd plåt. Lättast flyttar man dem med stekspade.
Grädda i 200grader i 12min låt dem sedan stå kvar i eftervärmen tills de e helt hårda.
 
Den salta gjorde jag så här:
2dl glutenfritt havremjöl
1/2 dl Hirsmjöl
1msk pofiber
1msk krossat psyllium (urtekram funkar bäst tycker jag) eller fiberhusk
1msk potatismjöl
2krm salt (gärna himalayasalt)
1 1/2tsk bakpulver
1/2dl olivolja
1dl vätska (jag kör havremjölk)
Rör ordentligt och låt stå 1 timme och svälla i kylskåpet.
Ta fram och blanda igen.
Lägg på ett bakplåtspapper och kavla ut till 2-3mm. Stansa ut med glas eller kakmått och lägg kakorna på en bakplåtsklädd plåt. Lättast flyttar man dem med stekspade.
Ta saltkaret och strö salt över kexen.
Grädda i 200grader i 12min låt dem sedan stå kvar i eftervärmen tills de e helt hårda.
 
• Kategori: Skorpor och kexTaggar: Allergikex, Gluten, mjölk och Äggfria kex, Gluten, ägg och mjölkfritt, Glutenfri, kex till ostbrickan, mjölk och äggfritt, mjölkfri, salta kex, söta kex, Äggfritt; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

Gott! Bra tips

Svar: Tack! 😃
vranvg.blogg.se

2 Malin / Inte vego, men:

Åh mums med ost- och kexbricka.

Svar: Ja det e inte fel :)
vranvg.blogg.se

Kommentera här: